Historien bag KH

Københavns Håndboldklub blev stiftet i 1925 som en af Danmarks første håndboldklubber. (Klubben er dermed ti år ældre end både Dansk Håndboldforbund og Københavns Håndboldforbund.)

Klubben eksisterede under det navn indtil 1992 hvor den blev fusioneret med Østerbro Håndboldklub under navnet KH/ØHK. To år enere skiftede man navn til Team København.

Den sportsligt helt store periode var årene lige efter fusionen. I 1996 havde det bedste herrehold den ene fod i 1. division. Først slog Team København legendariske Århus KFUM ud i kvalifikationsspillets semifinale. I finalen måtte man ud i en tredje og afgørende kamp mod Tvis KFUM. I Ritzaus Bureaus kampreferat herfra hed det blandt andet:

“1600 tilskuere – alt hvad der kunne presses ind i Idrætscenter Vest i Holstebro – blev vidner til et hårrejsende og medrivende drama som formentligt ville have fået et andet udfald hvis ikke Team København havde misbrugt hele fire straffekast mens Tvis KFUM kun brændte et enkelt. Mod slutningen førte Tvis KFUM med 23-20, men med omkring 40 sekunder tilbage fik Team København reduceret til 23-22, og i de allersidste sekunder måtte hjemmeholdets John Mikkelsen tage grovfilen i brug for at bremse en af gæsternes spillere i et hurtigt kontraangreb. Det kostede John Mikkelsen en diskvalifikation, men forseelsen fratog Team København chancen for en udligning der ville have resulteret i forlænget spilletid.”

At klubben gjorde det godt, blev understreget af at DHF samme år udpegede herreholdets træner Keld Nielsen til at afløse svenskeren Ulf Schefvert som landstræner hos herrerne. Nielsen fortsatte sideløbende i klubben, og han gav landsholdsdebut til Team Københavns stregspiller Ricky Raaholt.

Året efter nåede herrerne igen oprykningsspillet, men tabte semifinalen. Samme skæbne led klubbens bedste damehold i 1999.

Ud over Raaholt har også landsholdsmålmanden Peter Henriksen, der senere spillede for GOG, indledt sin håndboldkarriere i Team København. Også landsholdsback, Lars Krogh Jeppesen, var i ungdomsårene en tur forbi Team København, inden han vendte hjem til barndomsklubben i Avedøre.

Københavns Håndboldklub hed tidligere Team København Håndbold - og udsprang af en sammensætning af to gamle hæderkronede og traditionsrige københavnske håndboldklubber:

Håndboldklubben 1937 (H 37), stiftedes d. 13. april 1937, og Københavns Håndboldklub (KH), der blev stiftet d. 5. oktober 1925. Begge klubber havde i alle årene hjemsted på Østerbro i København, hvorfor de var hinandens ærke-rivaler inden for håndbolden i København.

I 1985 opstår der fusionstanker - og i H 37 og KH drøftes muligheden for en sammenlægning. Imidlertid
er tiden ikke moden i to så hæderkronede håndboldklubber, og klubfølelsen hos begge klubbers
medlemmer overskygger realiteterne.

I april måned 1988 fusionerede H 37 med Boldklubben Borgerdyd (BB), under navnet BB/H 37. Klubbens navn, BB/H 37, var kun et midlertidigt navn, og i sommeren 1989 blev det på generalforsamlinger vedtaget at skifte navn til Østerbro Håndboldklub (ØHK).

Fusionstanker mellem nu ØHK og KH opstår igen i starten af 1990'erne, grundet bl.a. medlemstallene
i begge klubber og økonomiske problemer i KH. Men ikke mindst med muligheden for at skabe en stor ungdomsafdeling indenfor håndbolden i København. Mandag d. 27. april 1992 fusionerer Østerbro Håndboldklub og Københavns Håndboldklub under navnet KH/ØHK.

I 1994, blot to år efter fusionen, vælger ungdomsafdelingen i KH/ØHK at bryde med seniorafdelingen, og stifter Håndboldklubben 1994 (HK 94). Dette fører i sidste ende til dannelsen af holdfællesskabet, Team København, bestående af håndboldklubberne KH/ØHK (på seniorsiden)
og HK 94 (på ungdomssiden).

Vi hed Team København Håndbold frem til november 2018 - hvor man besluttede at gå tilbage til sit oprindelige navn: Københavns Håndboldklub